Rabu, 5 Februari 2014

Belajar Cakap Kedah

PERKATAAN : ghonot 
SEBUTAN : [gho.not] 
MAKSUD : tundukkan badan ketika melalui dibawah sesuatu 
AYAT : Hang kena hati-hati sikit ghonot bawah pokok tu, banyak dahan 
gheput. 

PERKATAAN : ghupin 
SEBUTAN : [ghu.pin] 
MAKSUD : kulit kering dari luka 
AYAT : Ghupin hang hari tu dah lega dah noo.. 

PERKATAAN :kecek 
SEBUTAN : [ke.chek] 
MAKSUD : pujuk 
AYAT : Nak duit ? Nu, pi kecek pak hang... 

 
PERKATAAN :selului 
SEBUTAN : [se.lu.lui] 
MAKSUD : kerap kali 
AYAT : Selului sangat dah, aku bagi pinjam duit kat Non tuu... 

PERKATAAN :meghelop 
SEBUTAN : [me.ghe.lop] 
MAKSUD : hampir malam 
AYAT : Hampa ni main sampai tak tau nak beghenti, dah meghelop dah 
nih.. pi balik kaihh.. 

PERKATAAN :ghona-ghoni 
SEBUTAN : [ gho.na] 
MAKSUD : warna-warni 
AYAT : Ambooii, cantiknya ghona-ghoni baju dia 

PERKATAAN :ghayup 
SEBUTAN : [gha.yup] 
MAKSUD : lesap sekelip mata/ terlalu laju 
AYAT : Ish, puak ni bawak mutu me ghayup nak mampuih.. kot! 

PERKATAAN :ghosek 
SEBUTAN : [gho.sek] 
MAKSUD : selongkar 
AYAT : Apa hang ni, dok ghosek laci meja aku ni.. PERKATAAN : nyulog 
SEBUTAN : [nyu.log] 
MAKSUD : jatuh tersembam/ dibelasah teruk 
AYAT : Haa, ,baru dia ada akai, kena taboh sampai menyuloq.. kahag 
sangat! 

PERKATAAN : bulog 
SEBUTAN : [bu.log] 
MAKSUD : lapar sangat 
AYAT : Tak ke bulog aku nak makan masakan dia tu.. 

PERKATAAN : taboh 
SEBUTAN : [ta.boh] 
MAKSUD : pukul/ belasah 
AYAT : Dengag kata hang kena taboh dek Mat Rosni semalam? 

PERKATAAN : ghelah 
SEBUTAN : [ghe.lah] 
MAKSUD : terkoyak 
AYAT : Alamak! Ghelah baju aku kalau Mat Habib pakai!? 

PERKATAAN : ghunaih 
SEBUTAN : [ghu.naih] 
MAKSUD : cungkil/ kupil 
AYAT : hai Jat! Hang dok ghunaih apa, tengok jaa dah laa.. 

PERKATAAN : geghek 
SEBUTAN : [ge.ghek] 
MAKSUD : basikal 
AYAT : Setiap pagi Zainol kayuh gerek ke tempat gheja! 

PERKATAAN : mod 
SEBUTAN : [mot] 
MAKSUD : bawak pembonceng/ penumpang 
AYAT : Jat dok mod Nuri pi mana tuu...!? Sakan depa noo... 

PERKATAAN : sakan 
SEBUTAN : [sa.kan] 
MAKSUD : hebat/ tak sangka 
AYAT : Sakan jugak Jat ni.. dapat jugak dia si Nuri tu..! 
 PERKATAAN : sekeh 
SEBUTAN : [se.keh] 
MAKSUD : luku secara sipi 
AYAT : Ish! Aku sekeh budak Sepol ni.. pat kali ajag tak gheti-gheti 
lagi.?! 

PERKATAAN : seneghih 
SEBUTAN : [se.ne.ghih] 
MAKSUD : selisih 
AYAT : Lah! Hang seneghih ngan aku kat K.L hari tu buat tak tau aja! 


PERKATAAN : meqhenin 
SEBUTAN : [me.ghe.nin] 
MAKSUD : tegang/cekang- perut 
AYAT : Chaq nampak meqhenin selepas dia makan nasik tambah yang 
dihidangkan kat rumah kenduri tadi 

PERKATAAN : cemuih 
SEBUTAN : [ce.muih] 
MAKSUD : bosan 
AYAT : cik putih ngan vics dah cemuih nak dengaq pak chaq dok 
perayat(mencurah rasa) depa hari-hari 

PERKATAAN : menyoqhok 
SEBUTAN : [me.nyo.qhok] 
MAKSUD : sarapan pagi- 
AYAT : pagi tadi misai ngan mat bed dok usha nasik lemak bekalan aku 
tu sebab depa tak menyoqhok lagi 

PERKATAAN : menghenyeh 
SEBUTAN : [me.ghe.nyeh] 
MAKSUD :gatai menqhela 
AYAT : tak habih-habih chaq dok menqhenyeh kat cik putih tu 

PERKATAAN : ndoi 
SEBUTAN : [en.doi] 
MAKSUD : buaian 
AYAT : isteri chaq selalu marah kat dia pasai dia penyegan nak hayun 
ndoi anak dia 
 PERKATAAN : chemey 
SEBUTAN : [che.mey] 
MAKSUD : percuma 
AYAT : ada team yang mendapat mata chemey pada satu pertandingan 
kelmarin 

PERKATAAN : seneghih 
SEBUTAN : [se.ne.ghih] 
MAKSUD : berlaga sipi-sipi 

PERKATAAN : beghetoh 
SEBUTAN : [be.ghe.toh] 
MAKSUD : berlaga / langgar 

PERKATAAN : pengkarq 
SEBUTAN : [peng.karq] 
MAKSUD : jalan mengengkang sikit, 
AYAT : "korie tu, tak padan ngan kaki pengkarq, ada hati nak main bola 
7 sebelah" 

PERKATAAN : mandom 
SEBUTAN : [man.dom] 
MAKSUD : lembab/slow, 
AYAT : " awat yang mandom sangat ni... tak cukup tidoq kot semalam?" 

PERKATAAN : pangkin 
SEBUTAN : [pang.kin] 
MAKSUD : benda yang ada 4 kaki rendah sikit drp meja, selalunya 
diletakkan dibawah pokok sebagai tempat berehat atau megheloh" 

PERKATAAN : cunggit 
SEBUTAN : [cung.git] 
MAKSUD : jongket 
AYAT : "misai, mai dok tengah sikit, satgi cunggit, hang tu dahlah badan 
macam gasi" 

PERKATAAN : ayam piru 
MAKSUD : ayam belanda/turkey 

PERKATAAN : pak/mak/anak menakan 
MAKSUD : bapa/emak/anak saudara PERKATAAN : ketorq 
SEBUTAN : [ke.torq] 
MAKSUD : bekas isi bahan buangan yang selalunya diperbuat dari tin 

PERKATAAN : heliaq 
SEBUTAN : [he.liaq] 
MAKSUD : sapu atau lap 
AYAT: lepas makan jangan dok heliaq kat baju. 

PERKATAAN : kelepiaq 
SEBUTAN : [ke.le.piaq] 
MAKSUD : elakkan diri dari buat kerja. 
AYAT : hang jangan dok kelepiaq kalau aku suruh pi kedai. 


PERKATAAN : melingkaq 
SEBUTAN : [me.ling.kaq] 
MAKSUD : berlingkar 
AYAT : tuu dia tengok misai tidok melingkaq macam ulaq sawa. 

PERKATAAN : baloq liat 
SEBUTAN : [ba.loq liat] 
MAKSUD : malas 
AYAT : heee tengok budak misai tu,dah la tidoq melingkaq,baloq liat lak 
tu. 

PERKATAAN : ceghin 
SEBUTAN : [ce.ghin] 
MAKSUD : tegak 

PERKATAAN : kughuih kelepiang 
SEBUTAN : [ku.ghuih ke.le.piang] 
MAKSUD : teramat kurus. 
AYAT : korie tu dah la kughuih kelepiang ,rambut pulak ceghin macam 
bulu landak. 

PERKATAAN : kawaq 
SEBUTAN : [ka.waq] 
MAKSUD : pencuri  
PERKATAAN : melewaq 
SEBUTAN : [me.le.waq] 
MAKSUD : merayau/melilau 

PERKATAAN : teqhebe 
SEBUTAN : [te.ghe.be] 
MAKSUD : lastik 
AYAT : kepala pengadil habih berdarah kerana di teghebe oleh peyokong 
kedah yang tak puas hati... 

PERKATAAN : cemerkap 
SEBUTAN : [ce.mer.kap] 
MAKSUD : tak cermat 

PERKATAAN : megheben 
SEBUTAN [me.ghe.ben] 
MAKSUD : mengarut 

PERKATAAN : celuih 
SEBUTAN : [ce.lu.ih] 
MAKSUD : muat,padan 

PERKATAAN : hinggut 
SEBUTAN : [hing.gut] 
MAKSUD : goyang 
AYAT : "oleh kerana zickeys gayat kalau dok kat tempat tinggi.... maka 
dia pun hinggut pokok nyoq tersebut dengan harapan buah nyoq muda 
lughuh..." 

PERKATAAN : meghenyut 
SEBUTAN : [me.ghe.nyut] 
MAKSUD : tua 
AYAT : (Korie tu tak padan ngan anak meghenyut dah, dok menghela 
lagi) 

PERKATAAN : bincut 
SEBUTAN : [bin.cut] 
MAKSUD : binjul 
AYAT : "tu dia la... kan aku suruh tunduk, tak pasai-pasai kepala hang 
bincut dah teghantuk dengan alang tu" PERKATAAN : pancat 
MAKSUD : pancit 

PERKATAAN : segagan 
MAKSUD : sebaya 

PERKATAAN : beghemba 
SEBUTAN : [be.ghem.ba] 
MAKSUD : bersaing-saing... 
AYAT : "Kalau kayuh geghek tu jangan dok beghemba, nanti gheta belah 
kot belakang" mak aku pesan kat aku sambil menghulurkan bekal nasik 
lauk teloq goreng mata khebau berkuah toyu sebelum aku kesekolah 
pada pagi kelmaghin.... 

PERKATAAN : met ngot 
MAKSUD : lembab selembab-lembabnya.... 
AYAT : Awat la yang met ngot sangat ni..... depa dah tak sabaq dah nak 
ambik gambaq tuu.... 

PERKATAAN : toyu 
MAKSUD : kicap 

PERKATAAN : segan 
MAKSUD : malu dan malas 

PERKATAAN : beranda 
MAKSUD : serambi 

PERKATAAN : mengoit 
SEBUTAN : [me.ngoit] 
MAKSUD : bergerak 
AYAT : jangan dok mengoit.... satgi gambaq tak elok... kata ustad kat 
matbed... 

PERKATAAN: sayop 
MAKSUD : lewat 
AYAT : hang dah la sayop...lepaih tuh dok berletiaq kat oghang lagi 

PERKATAAN: semawa 
MAKSUD : jemput 
AYAT : hang makan tak semawa depa sama noh.... PERKATAAN: tempik 
MAKSUD : menjerit 
AYAT : hang nak depa tempit nama hang kuat kuat ka.... 

PERKATAAN: tambat 
MAKSUD : ikat / mengikat 
AYAT : hang nak depa tambat lembu tang mana 

PERKATAAN: tekoh-tekoh 
MAKSUD : kadang - kadang 
AYAT : tekoh-tekoh ja depa mai sini pon.... 

PERKATAAN : duit pecah 
MAKSUD : duit syiling 
AYAT : ‘Bagi mak pinjam duit pecah 4 kupang, nak bayar tol’ 

PERKATAAN : mengkala 
MAKSUD : bila masa 
AYAT : ‘mengkala aku bayaq kat hang’ 

PERKATAAN: kotkong 
SEBUTAN : [kot.kong] 
MAKSUD : naik belakang 
AYAT : mai cik nak kotkong hang pi sana 

PERKATAAN: kapok 
MAKSUD : peluk / memeluk 
AYAT : ishhh sat gi cheq kapok hang kut 

PERKATAAN: gagau 
MAKSUD : mencari 
AYAT : hang dok gagau apa dalam semak tuh 

PERKATAAN : kucai 
MAKSUD : kacau (orang dulu-dulu sebut kucai) 

PERKATAAN : melugai 
MAKSUD : meloya 

http://www.jbskedah.gov.my/adminkedah/borang/Bahasa%20Kedah.pdf

Tiada ulasan:

Catat Komen